Er zijn vier geweldige workshops: één voor de kinderen en drie workshops voor volwassenen en jongeren.
En natuurlijk is er ook weer een markt met aanbieders van blokfluiten en bladmuziek en alles wat er mee te maken heeft. Om 15.30 uur is er een eindpresentatie van alle workshops op het grote podium. Iedereen is dan van harte welkom om te komen luisteren! Zoals gewoonlijk vindt de dag plaats in de Rinkelbom, Zwanedrift 2 in Heerenveen.
Kosten voor de hele dag € 25,-
Barokmuziek van Telemann en Speer door Tim Veldman
Ten tijde van de barok was reizen een hachelijke onderneming. Je wist nooit of je wel weer thuis zou komen als je een lange tocht aanvaardde. Toch ondernamen veel musici zo’n reis op zoek naar nieuwe inspiratie, een befaamde leermeester, andere muziekculturen en eeuwige roem. Daniel Speer en Georg Philipp Telemann legden hun reisimpressies vast in muzikale karakterschetsen van de landen die ze hadden leren kennen. Beide componisten waren gek op volksmuziek en dat kun je in hun werken goed horen! De Musicalisch Türckischer Eulenspiegel van Speer en de Klingende Geographie van Telemann spelen we op blokfluiten van alle formaten, van subbas tot garklein.
Niveau 3 ( partij 2 is iets makkelijk dan partij 1) en voor de solo stemmen zeker niveau 4
Er zijn drie solo partijen voor de sopraan, sopranino en de garklein. ( deze laatste is te leen bij Tim)
In de stukken waar men geen solopartij speelt mag je zelf een andere stem uitzoeken.
Er zijn maar drie solospelers nodig. Die kiezen dus een solostem (geef bij opmerkingen aan welk instrument) en een stem om te spelen als ze geen solo hebben.
Renaissance- en barokmuziek uit Engeland. Door Lies van der Grient
Engeland tussen 1538 en 1752. We gaan naar het Engeland van de Renaissance en de Barok. De Engelse Renaissance; de tijd van Hendrik de VIIIe en William Shakespeare, van Thomas More en Elizabeth de Ie. Een Engeland met aan de ene kant de bedreiging van Spanje, aan de andere kant de eigenwijze Schotten. De Engelse Barok; in Engeland wordt deze periode vaak aangeduid als de ‘Restoration’. Na een periode van onderdrukking kwam Karel de IIe op de troon en bloeide de kunst in Engeland als nooit tevoren.
We gaan werken spelen van Matthew Locke; Allemande en Courante uit Music for his Majesty’s Sackbuts and Cornetts Thomas Morley; twee dansliederen, William Byrd: Christ rising again, Orlando Gibbons: the Silver Swan, Johann Christopher Pepusch: Vivace en Allegro uit concerto C groot, Henry Purcell: Aufzug en Rondeau uit de Fairy Queen.
Leuke stukken, het een wat uitdagender dan de andere. Als het lukt gaan we ook wat aan het tempo werken. Is een loopje te moeilijk; je mag het gerust vereenvoudigen of aan je buurvrouw/buurman overlaten en daarna weer ‘inhaken’. We gaan veel stukken spelen met een beetje wisselende bezettingen. Ik heb een planning gemaakt en je kan kiezen uit verschillende mappen met wel of niet wisselen van fluiten.
Niveau 2 (misschien hier en daar een mol of kruis extra.)
Door Anneke Hoekman.
Johann Sebastiaan Bach schreef aan het begin van de 18e eeuw zijn Brandenburgse concerten. Deze keer gaan we aan de slag met één van mijn “lievelings”, het prachtige 2e concert. Oorspronkelijk is dit concert geschreven voor een aantal solisten op trompet, blokfluit, viool en hobo en een orkest. Een bijzondere combinatie! Ons arrangement bestaat uit 4 écht pittige solopartijen voor sopranino, sopraan en twee alten. Daarnaast zijn er orkestpartijen voor elke blokfluit op eenvoudig, gemiddeld en gevorderd niveau. Wil je het originele stuk eens beluisteren? Kijk dan op https://www.bachvereniging.nl/nl/bwv/bwv-1047 Fantastisch, toch?
Dus twijfel niet langer, geef je op en speel mee met Brandenburg 2!
Door Marianne Heeres en Emile ter Schegget.
Informatie volgt zo spoedig mogelijk.
We zien jullie graag op de 6e april!
Hartelijke groet van
Het team van de blokfluitdag!
Niveau 2
Je kent alle basisgrepen op je instrument: op sopraan tot hoge la (A) / op alt tot hoge re (D)
Niveau 3
Niveau 4