Blokfluit.jpg
Lesplaatsen:
Beetsterzwaag, Gorredijk, Heerenveen

Tarieven 2017/2018:

Blokfluitlessen jeugd

1. Reis door blokfluitland, v.a. 4 pers.
lesduur 45 min. € 204,-- p.j.
2. Groepsles, v.a. 2 pers. lesduur 40 min. € 340,-- p.j.
3. Individ. les lesduur 30 min. € 500,-- p.j.


Blokfluitlessen volwassenen

4. Wekelijks 30 min. € 780,-- p.j.
5. Eens in de 2 weken 30 min. € 430,-- p.j.
6. 10 lessen van 30 min. € 250,--
7. 1 les van 30 min. € 25,--
 

Blokfluit

Marianne Heeres Paul vd Voort

Marianne Heeres en Paul van der Voort

Voor iedereen een leven lang muziek! Vanuit die gedachte leer je bij ons de blokfluit kennen als een rijk instrument met vele mogelijkheden. Niet voor niets schreven grote componisten als Bach, Händel, Telemann en Purcell prachtige muziek voor dit instrument.
Nog steeds wordt vaak gedacht dat de blokfluit alleen geschikt is voor kinderen en beginners, maar dat is onjuist. Veel volwassenen ontdekken dan ook onze lessen en de samenspelmogelijkheden in de vele ensembles bij Ars Musica. Dit biedt hen inspiratie, verrijking en vaak ook ontspanning.
Onze lessen voor de kinderen zijn speels en vrolijk, maar tegelijkertijd ook uitdagend en serieus. De cursus Blokfluitland is dan ook speciaal voor hen ontworpen.

Blokfluitland is een speelse groeples voor kinderen vanaf 6 jaar. Met veel fantasie en spelletjes worden kinderen uitgedaagd om het muziek maken te ontdekken. De grote tovenaar en de wijze uil nemen de kinderen mee op reis langs muzikale kennis en vaardigheden, en laten ze mooier spelen dan de nachtegaal...
We hebben beide een conservatoriumopleiding afgerond met Blokfluit als hoofdvak. Paul in Zwolle aan het ArtEZ Conservatorium en Marianne in Groningen aan het Prins Claus Conservatorium. Marianne studeerde bovendien Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht en haalde een bevoegdheid als docent Algemene Muzikale Vorming. We leerden tijdens onze opleidingen niet alleen om zelf goed te spelen, maar ook hoe je een goede docent wordt. Daarbij deden we ruime kennis op van de achtergronden van het muzikale repertoire.
We werken allebei inmiddels ruim 25 jaar en we hebben nog steeds heel veel plezier in ons werk. En dat plezier in muziek maken, dat is voor ons het belangrijkste aspect om door te geven tijdens onze lessen.
Daarnaast helpen we je bij je eigen individuele leer- en ontwikkelingsproces. Dat betekent dat onze lessen altijd ‘op maat’ zijn. Ieder individu musiceert, werkt, denkt en leert anders. Samen met jou kijken we wat de mogelijkheden en de wensen zijn.
 
De blokfluit is een heel direct instrument en liegt nooit. Ben jij boos, verdrietig of juist heel blij? Je fluit vertaalt je emotie en iedere luisteraar kan het horen.
Klank
Paul: De blokfluit is een puur en eerlijk instrument. Het instrument heeft sinds zijn ontstaan weinig aanpassingen ondergaan zoals bijvoorbeeld kleppen, maar het is een zuiver verlengstuk van je eigen creativiteit in het muziek maken. Dit maakt het (leren) spelen op de verschillende blokfluiten heel persoonlijk. In de loop der eeuwen hebben verschillende componisten en uitvoerenden daar volop gebruik van gemaakt.
Marianne: Sommige fluiten klinken fel (sopraan), andere zacht en warm (alt en tenor). De bas vormt het fundament bij het samenspel, de sopraan neemt de leiding. Allemaal rollen die persoonlijk bij mij passen en waar ik me op kan uitleven. Ook het feit dat de blokfluit de menselijke stem benadert qua klank en subtiliteit vind ik heel inspirerend. Het instrument is heel direct en liegt nooit. Ben jij boos, verdrietig of juist heel blij? Je fluit vertaalt je emotie en iedere luisteraar kan het horen.
 
Achtergronden bij de muziek
Paul: In de lessen besteed ik naast het leren bespelen van de verschillende blokfluiten veel aandacht aan de zogenaamde 'context' van de muziek. Dus de gebruiken van de tijd waarin de muziek geschreven is. Dat geeft een enorme verdieping van je spel, en van je kennis. De noten zijn ‘zwart-wit’, maar het zelf muziek maken geeft kleur aan de uitvoering en ook aan je leven.
Marianne: Net als Paul deel ik graag de kennis van de rijkdom die de muziekgeschiedenis heeft voortgebracht met mijn leerlingen. Tijdens mijn studie Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht leerde ik die achtergrond van het muzikale repertoire nog beter kennen en die kennis is een verrijking bij mijn lessen.
 
Repertoire
Marianne: het diverse repertoire wat er voor de blokfluit geschreven is vind ik erg leuk. In bijna elke muziekstijl is wel muziek voor de blokfluit te vinden. En zo niet, dan kun je er voor arrangeren. Tijdens mijn middelbare schooltijd bijvoorbeeld speelde ik in de Big band van de school tussen de saxofonisten en het slagwerk. Tijdens mijn studie op het conservatorium speelde ik graag eeuwenoude muziek uit Renaissance en Barok en nu improviseer ik met plezier met mijn leerlingen bij de popliedjes die zij spelen. Maar ook muziek van Mozart en Schubert is fijn om te spelen.
Paul: ik heb inmiddels een hele verzameling bladmuziek en ga nog steeds graag snuffelen tussen tweedehands muziek om te kijken of er nog leuke, onbekende stukken tussen zitten. Het is fijn om zoveel muziek in huis te hebben, dan kan ik voor ieder ensemble iets leuks uit de kast trekken. Ook arrangeer ik waar nodig allerlei muziekstukken zodat het voor iedere groep en instrumentencombinatie mogelijk is samen te spelen.
 
Samenspel
Paul: Individuele lessen en samenspel is de beste combinatie en wij als blokfluitdocenten organiseren naast de ensembles ook een aantal samenspelmomenten per jaar waarvan de landelijke blokfluitdag van het Noorden de kroon spant. Het samen spelen is het sociale aspect van het muziek maken en dat is behalve heel mooi, ook heel gezellig. Vele groepen spelen regelmatig met elkaar samen en er ontstaan als vanzelf heerlijke muziekmiddagen en avonden.
Marianne: het samenspel is altijd een reden geweest om mensen te kunnen ontmoeten, zelfs als ze een andere taal spreken. De taal van de muziek is over de hele wereld hetzelfde en dat verbindt. Voor je blokfluit is altijd plaats in je koffer als je op reis gaat! Samenspelen is de absolute meerwaarde van muziek maken en dat is bij Ars Musica heel goed mogelijk.
 
Samenwerken als collega’s
Marianne: Samenwerken met Paul en andere collega’s geeft mij vooral veel plezier. Het is inspirerend om je wederzijdse creativiteit en interesses te delen. Zoals een oud Afrikaans gezegde luidt: alleen ga je sneller, samen kom je verder.
We hebben ook ieder onze eigen kwaliteiten. Paul is bijvoorbeeld erg goed in arrangeren en heeft veel bladmuziek in de kast liggen zodat alle ensembles ieder jaar weer van nieuwe muziek kunnen worden voorzien. Ik lees veel over de werking van ons brein, psychologie, didactiek en onderwijskunde en daar discussiëren we dan weer veel over. Daarnaast heb ik de cursus Blokfluitland ontwikkelt, die is gebaseerd op de bekende lesmethode die Paul heeft gemaakt.
Paul: Leerlingen zijn op deze manier in het voordeel, omdat ze van ons allebei kunnen en mogen leren. Verder organiseren we ieder jaar samen bijvoorbeeld de ensembledag, de Blokfluitdag van het Noorden in Heerenveen en doen we allerlei andere gezamenlijke activiteiten.

Noteer bij je inschrijving het pakketnummer van je keuze (1 t/m 7).

Blokfluit
Blokfluit
Cello
Cello
Saxofoon
Saxofoon
Piano
Piano
Fagot
Fagot
Viool
Viool
Dwarsfluit
Dwarsfluit
Zang
Zang
Koper
Koper
Samenspel
Ensembles/koren
Slagwerk
Slagwerk
Koor
Ensembles/koor
ArsMusicalogoRGBDe Manege 34, 8409 JS Hemrik | arsmusica.friesland@gmail.com